Sådan cykler man næsten 4000 km gennem Europa – mine tips!

Sådan transporterede vi alle vores ting på vores cykeltur gennem Europa i sommeren 2013

Den anden dag modtog jeg en e-mail fra Kathrine, der gerne vil vide en masse praktisk om dengang Jonas og jeg cyklede fra København til Rom.

Til de af jer, der ikke er klar over det, brugte vi i 2013 tre måneder på at cykle 3744 km gennem Danmark, Tyskland, Holland, Belgien, Frankrig, Monaco og Italien på to fabelagtige Velorbis bycykler! Et vanvittigt projekt, som vi stort set dagligt tænker tilbage på med kæmpestor glæde.

Det var en vidunderlig tur, og jeg ved egentlig ikke helt, hvorfor idéen opstod, men jeg fik tanken en dag, om man kunne tage sin helt almindelige cykel og bruge den som transportmiddel på en ferie.

Min tankegang var, at hvis man hver dag cyklede bare en lille smule, så ville man vel langsomt komme i den rigtige retning mod sit mål (i vores tilfælde den evige stad, Rom). Og selvfølgelig gør man det! Det tager bare en pokkers masse tid!

Vi begik – om muligt – alle de fejl, man overhovedet kan begå på sådan en tur, og derfor gjorde Kathrines mail mig glad, fordi jeg tænkte, at jeg jo i stedet for at sende hende verdens længste mail, kunne give mine bedste råd og tips her på bloggen, så I alle kan få glæde af dem, hvis I nu beslutter jer for noget lignende!

FORBEREDELSERNE

Hvordan forbereder man sig på sådan en lang cykeltur? “Kunne I bare gøre det?” spørger Kathrine, og ja, det kunne vi! Vi kom i hvert fald i mål, og vi havde en helt fantastisk tur! Så det er vel det vigtigste?

Jeg tror, at det i forberedelsesfasen er meget vigtigt at overveje, hvad det er, man gerne vil opnå med turen, og hvad man har tid/råd til.

Vi brugte som sagt tre måneder, og det var også det mål, vi havde sat os, før vi tog af sted. Men jeg er godt klar over, at ikke alle bare sådan lige kan tage fri i tre måneder for at tage på en vild cykelferie!

Vores rute

Vores rute

Jeg tror også, det er vigtigt, at man i overvejelsesfasen tænker over, hvad man gerne vil opnå. Er det de små hyggelige byer, man vil se, eller vil man køre fra storby til storby og gøre længere stop der, for at opleve dem?

Vi valgte det sidste. Vi var i Berlin, Amsterdam, Bruxelles, Paris, Lyon, Marseille, Monte Carlo, Genoa, Pisa og Rom. Alle byer gjorde vi længere stop i for at få de oplevelser med.

Vælger man at se storbyerne og blive i dem, sætter det nogle ekstra krav til budgettet – det er bare dyrere at være i Paris, end det er at campere i den frie natur et sted i Sydfrankrig. Begge dele er helt fantastiske, men har man et virkelig stramt budget, så bør man overveje at droppe storbyerne.

Under forberedelserne er det også vigtigt at overveje, hvilken cykel man vil bruge. Cykler man flere tusinde kilometer, så er det altså drønvigtigt med en kvalitetscykel, der kan holde til det, så man ikke ender med at skulle reparere den hele tiden.

Man bør også tænke på, om man helst vil køre på en helt almindelig bycykel, eller om man vil drøne af sted på en racercykel. Vi valgte bycyklerne fordi hele tanken netop var, at vi ville bruge helt almindelige cykler uden at skulle investere i dyre racercykler til formålet.

Særligt i byerne var jeg glad for vores cykler, men på de lange strækninger kunne det uden tvivl have været rart at kunne komme lidt højere op i fart. Samtidig er Velorbis’ cykler enormt tunge, og jeg mener, at vores model vejede hele 18 kg stykket! Med oppakning var det altså noget hårdt at træde op ad de mange bjerge i Sydfrankrig og Italien …

Planlæg gerne en grov rute, inden I tager af sted, og hav et nogenlunde tal på, hvor lang tid, det skal tage at køre den. Husk at planlægge nogle fridage og sats muligvis på 60-80 km om dagen, hvis I cykler på bycykler som os, og sikkert 100+, hvis I er på racercykel.

Så for at svare helt klart på Kathrines spørgsmål: Vi havde så travlt med at forberede hele tanken bag projektet, at vi drog af sted uden at vide, hvordan man skifter en cykelslange, og hvordan vores nyligt indkøbte telt skulle slås op! Mit råd er derfor: få styr på gearet, inden du tager af sted!

FØRST PÅ TUREN

Billeder fra lige inden vi tog af sted fra København!

Billeder fra lige inden vi tog af sted fra København!

Hvis man tager af sted ligesom os, uden at have trænet op til udover de daglige cykelture rundt i byen, så start for pokker stille ud!

Vi tog 105 km første dag. Ikke. Smart. Desuden kom vi meget sent af sted (kl. 14 vistnok!), da vi ikke havde pakket dagen før, og efter 30 km punkterede Jonas med et brag lidt udenfor Greve. Der lå heldigvis en cykelsmed i nærheden, og han fiskede et 5 cm langt søm ud af dækket. Så sådan gik vores første dag …

Vi kom meget sent frem, helt udmattede og trætte ovenpå turen. Vi var også kolde og gennemblødte, da vi naturligvis kørte lige ind i en byge, som solen begyndte at gå ned over Falster …

Så start langsomt op. Prøv med 50 km og øg det antal dag for dag, som din krop begynder at vænne sig til pludselig at cykle så meget.

 photo DSC_0520_zps2b25f613.jpg

Vi nåede Berlin på 5. dagen, og den dag cyklede vi næsten non-stop i 12 timer, og tilbagelagde over 130 km i det gamle Østtyskland. Vi mødte hele tre iskolde regnbyger (dem var vi plaget af hver dag de første fem dage! Jeg var SÅ tæt på at give op!) på vejen, og vi var kolde, trætte og helt ødelagte i kroppen, da vi nåede Berlin.

Straffen ramte mig dagen efter: jeg havde overbelastet højre hæl i sådan en grad, at jeg knapt nok kunne gå. Hver gang jeg bevægede hælen, når jeg gik, føltes det som om, det knirkede – I ved, den fornemmelse, man har, når man går i helt frisk sne. Sådan var min hæl. Jeg måtte holde den helt stille i fire dage, før det forsvandt!

Så start for Guds skyld langsomt ud. Lyt til din krop. Og lad være med at træde i pedalerne med forreste del af foden – deri lå også noget af min fejl. Træd i stedet med midten af foden. Det føles helt forkert i starten, hvis man ikke er vant til det, men med tiden er det super!

SÅDAN BOEDE VI PÅ TUREN

De fleste af vores nætter blev tilbragt i denne blå sag

De fleste af vores nætter blev tilbragt i denne blå sag

Vi prøvede mange forskellige former for overnatnignsmuligheder i løbet af vores tre uger! Jeg vil lige prøve at dele dem op herunder, så I kan få en fornemmelse for de mange muligheder, der findes:

CAMPING: Vores oprindelige plan var at campe så meget som overhovedet muligt. Vi havde købt et telt, et dobbeltliggeunderlag og en dobbeltsovepose (Oh, the feelz! Men hey – det var lidt ligesom at ligge under én stor dyne! Ikke klaustrofobisk på nogen måde).

Vores telt kostede vist omkring 500 kr. i sådan en fancy friluftsbutik, og det var på ingen måde noget særligt. Men det var let og fyldte ikke så meget! Soveposen var stor, men den vejede også kun et par kg – det samme gjorde liggeunderlaget. Det tog dog meget plads på cyklerne, men det sparede os for dyre hotelregninger på vejen!

Campingpladserne fandt vi nogle dage forud på Google Maps og cyklede simpelthen bare derhen og købte en teltplads, når vi ankom. Det fungerede upåklageligt stort set alle steder!

Nogle observationer: Tyskland har ikke så mange campingpladser (i hvert fald ikke i den del, hvor vi cyklede), og de er generelt ret dyre. Tænk 15-22 € pr. nat.

Holland har nogle helt fantastiske private campingpladser, hvor man normalt sover på en græsplæne på en stor landejendom. Faciliteterne er helt i top, og wifi på pladsen kan oftest tilkøbes til bare 1€! Selve teltpladserne kostede typisk 10-12€ pr. nat.

I Belgien var campingmulighederne udmærkede, så vidt jeg husker, og i Bruxelles camperede vi nogenlunde centralt for kun 15€ pr. nat. Resten af landet kostede vist også deromkring, men vi brugte ikke meget lang tid i Belgien.

Nord for Paris i Frankrig koster pladserne også typisk omkring 15€ pr. nat, men syd for Paris, da vi cyklede langs floden Rhône, oplevede vi en særlig cykel-rabat, der fik prisen pr. nat ned til bare 9€, hvis vi fremviste vores cykler!

Italien tager dog prisen for det dyreste land at campere i! Vi gav vist ofte omkring 22€ for en plads, og de var helt ligeglade med, at vi var cyklet helt fra Danmark – vi måtte bare punge ud. Så det gjorde vi.

Flere steder camperede vi også hos private! Første gang var i det gamle Østtyskland, hvor den campingplads, vi ville have overnattet på, var som sunket i jorden. Vi kørte igennem et sommerhuskvarter og spottede fire ældre mennesker i haven det ene sted. Vi spurgte – på meget gebrokkent tysk – om vi måtte slå vores telt op lige udenfor deres grund.

Vi fik et halvt ja, men de gjorde os opmærksomme på, at det var fælles grund, så de ikke kunne bestemme selv. Efter nogle minutter kom de i stedet og tilbød os at slå teltet op i deres have! Det var fantastisk, og vi grillede bradwurst med dem og snakkede den halve nat! En helt fortryllende oplevelse, som jeg nok aldrig glemmer. Hvilen gæstfrihed!

Andre steder slog vi bare teltet op i en park eller langs vejkanten, altid gemt lidt væk bag nogle buske, selvom vores skrigblå telt ikke var det nemmeste at camouflere. Det fungerede ok, men vi manglede nogle toiletmuligheder (udover Moder Natur), så jeg foretrak absolut altid en campingplads! Så vi camperede kun i det fri, når der vitterligt ikke var andre alternativer.

Camping i en park et sted i Nordfrankrig ...

Camping i en park et sted i Nordfrankrig …

HOTEL & AIRBNB: Visse steder checkede vi dog ind på hoteller. Vi boede på hotel og hostel i alle 5 dage i Berlin, og vi bookede dem lidt fra dag til dag på Hotels.com, som ofte kører med nogle gode last minute deals. De første dage rykkede vi hotel eller hostel hver nat, men til sidst bookede vi bare tre dage ét sted for at have en base.

I Paris boede vi på Airbnb til omkring 35€ pr. nat – det var det mindste rum med toilet på gangen, og hvor man ikke kunne åbne døren, hvis sovesofaen var slået ud. Men værelset lå i det hyggelige Marais i 3. Arrondissement, og det var virkelig fortryllende at bo så godt!

Vi skar virkelig ned på hotelovernatningerne, da de blev for dyre for vores budget, og før vi kom til Rom tror jeg faktisk ikke, vi brugte hotel og Airbnb mere end i Berlin og Paris. Det blev simpelthen for dyrt.

COUCHSURFING: I Paris fik vi dog også prøvet couchsurfing af for første gang! Couchsurfing foregår via denne hjemmeside, og det er en fantastisk side, hvor du kan få en sofa at sove på hos fremmede ganske gratis.

Jeg var MEGET nervøs, da vi prøvede det af i Paris, for vi kendte jo ikke fyren, vi skulle hjem til. Jonas fik mig dog overtalt, men havde jeg ikke haft ham med, var jeg aldrig kommet af sted.

Det blev en helt fantastisk oplevelse. Vores host var så gæstfri, han forkælede os helt vildt med lækre franske delicatesser, og han var så sjov og hyggelig at hænge ud med! Det var en kæmpe succes.

Den bedste aften med vores couchsurfing crew i Monaco

Den bedste aften med vores couchsurfing crew i Monaco

Vi brugte couchsurfing rigtig mange steder efter det, og vi havde kun helt fantastiske oplevelser med det. Særligt i Lyon, hvor vi boede fire dage hos Alessandro, som viste os rundt i byen og lavede lækker morgenmad; og så igen i Monaco, hvor vi var så heldige at score to nætter i Fontvieille hos fantastiske Jean Noël, der også havde fire andre couchsurfere boende (bl.a. et par fra New Zealand, som vi skal mødes med igen her i april i USA, hvor de skal på ferie!).

Vi fik en masse fantastiske venner gennem couchsurfing, som vi stadig holder kontakten med den dag i dag, og vi lavede mad sammen, tog på opdagelse sammen og skabte nogle helt særlige minder, som man ikke får, når man camperer eller bor på hotel.

SÅDAN SPISTE VI PÅ TUREN

Kathrine vil naturligvis også gerne vide mere om, hvad og hvordan vi spiste på vores tur. Hun spørger selv, om vi havde trangiasæt med, og til det kan jeg kun svare: I WISH!

Vi undervurderede totalt værdien af sådan et lille transportabelt køkken på vores tur. Jeg har ikke tal på, hvor mange gange vi ærgrede os over, at vi ikke havde taget sådan et sæt med. Særligt en spæd morgenstund i Holland, hvor vores naboer på campingpladsen havde gang i morgenkaffebrygning med trangia. Åhh … Kaffe har aldrig duftet så fortryllende!

Et udsøgt aftenmåltid på vores tur ...

Et udsøgt aftenmåltid på vores tur …

Så hvad spiste vi så? Vi gjorde hyppige stop i supermarkeder for at købe mad, som vi nemt kunne sluge, uden det skulle opvarmes først. Det blev til mange snackgulerødder, pølser, ost og mælk, som vi nemt kunne indtage på farten.

Ofte endte vi også med at spise ude – men kun billige steder! F.eks. kunne man i Berlin få helt fantastiske döner im brot til bare 4€, og de både mættede og smagte godt.

I Paris fik vi indtaget et års forbrug af verdens bedste croissanter til 0,7 – 1€ stk. Og i Italien mæskede vi os i fantastiske pizze hver aften; de kostede nemlig kun 5€ for en Margherita og 7€ for en pizza med kød på. Geniale priser!

Så på madfronten var vi ofte ret kedelige. I hvert fald når den stod på røvsyg mad fra supermarkederne i de forskellige lande. Øv, øv, øv.

Et lille tip: når man cykler 70-80 km om dagen, så kan man virkelig spise meget mad – og det bør man også! Vi kom virkelig helt i kontakt med vores kroppe, og hvad de har brug for af næring, på denne tur. Vi kunne være så enormt trætte efter et måltid mad og så indse, at vi simpelthen skulle spise mere.

I Italien delte vi ofte 3 pizze – altså 1,5 hver. Og først da var vi mætte og havde fået energi nok. Det var virkelig skræmmende, hvor meget mad vi kunne spise, og selvom vi ikke sparede på hverken kager eller lækker gelato i Italien, så tabte vi os begge to en hel del på turen!

HVAD KOSTEDE VORES TUR?

Vi har de bedste minder fra fantastiske Paris

Vi har de bedste minder fra fantastiske Paris

Naturligvis ville denne lange smøre ikke være så meget værd, hvis jeg ikke også kom ind på det økonomiske aspekt i sådan en tur her. Så det skal I da ikke snydes for!

Jeg vil sige, at vi levede rimeligt skrabet, men at man sagtens kunne have sparet meget mere, end vi gjorde. F.eks. kan man udelukkende campere og ofte også campere helt gratis i det fri, hvis man er i så god kontakt med Moder Natur, at man ikke er bange for at squatte bag en busk med numsen bar.

Og så tror jeg, at man virkelig kan spare meget ved at tage et trangiasæt med, så man kan lave eksempelvis pasta om aftenen, uden at skulle tage på restaurant et sted – det løber altså bare hurtigt op!

Men vi endte med at bruge ca. 12.000 kr. hver måned på vores tur – hvilket jo så svarer til 36.000 kr. i alt, men det havde I skarpe hoveder nok allerede regnet ud.

Altså – det er da en slags penge! Vi arbejdede en lille smule på turen, og vi tjente også lidt på at have lejet vores lejlighed ud, mens vi var af sted, men med alle de oplevelser, vi fik, var det virkelig det hele værd! Og for tre måneders ferie er det faktisk ikke galt.

NOGLE SIDSTE TIPS

Overskud efter en ubarmhjertig stigning i Italien

Overskud efter en ubarmhjertig stigning i Italien

VAND: Undervurder ikke, hvor meget vand, du har brug for på sådan en tur! Europa kan være ekstremt varm om sommeren (vi cyklede fra slut juni til start oktober), og særligt i Holland, Belgien og Frankrig oplevede vi helt absurde temperaturer omkring 40 grader. Så skal der virkelig noget vand til.

SOLBESKYTTELSE: Det hænger lidt sammen med det ovenstående, men brug solbeskyttelse! Vi var rigtig glade for Riemanns P20 solcreme (kan vist købes i de store supermarkeder), som holder længe på huden, på turen. En påføring om morgenen holdt generelt hele dagen. Husk også en hat! Solen bager lige ned i knolden på dig, når du cykler, så beskyt dit hoved (hvis du er for “sej” til at køre uden cykelhjelm, naturligvis).

WIFI: Let’s face it – internet er vigtigt! Vi stoppede ofte ind på McDonald’s, for de har gratis wifi, der er forholdsvist hurtigt, og vi købte gerne deres kaffe, når vi var der, så vi ikke nassede fuldstændigt på internettet.

Skulle vi gøre turen om i dag, ville jeg nok købe et 3 abonnement med 3 Like Home, for de understøtter faktisk nu alle de lande, vi cyklede igennem! Vi brugte 3 Like Home, da vi var i Italien og Spanien sidste år, og jeg er simpelthen den største fan af det koncept!

SØNDAGSLUKKET: Kan I huske dengang, danske byer var spøgelsesbyer hver eneste søndag, fordi alt lukkede ned? Well, sådan er det stadig rigtig mange steder i Europa. Og vi snakker ikke bare tøjbutikker; ALT var lukket! Supermarkeder, selv tankstationsbutikkerne var komplet lukkede. Det førte til en episode i Belgien, hvor vi i 37 graders varme ikke kunne finde ét eneste sted, der havde åbent, så vi kunne købe vand. Jeg var så dehydreret til sidst, at alt tågede for mine øjne, og min hørelse var så dårlig, at det var som om, jeg havde en kæmpe pude om hovedet.

Det er virkelig ikke for sjov, og hvis man kører rundt et sted på landet, så kan man være 100% sikker på, at man ikke finder noget som helst, der holder åbent om søndagen. Så planlæg på forhånd, eller hold simpelthen søndagsfri og nyd det sted, I er.

PAK LET: Det her tip er virkelig vigtigt! Pak for pokker mega let! Hvis du skal campere, skal du slæbe på telt, sovepose og liggeunderlag – det fylder! Så pak let tøj og produkter. Et par t-shirts, to par shorts, et par bukser og en trøje burde være rigeligt. Og så underbukser til 5 dage. Men tro mig, du får ikke brugt alt dit fancy tøj! Keep it simple and light.

Jeg gjorde den store fejl at tage stort set hele mit beauty stash med! Jeg ville blogge på min skønhedsblog på turen, men det faldt helt til jorden. Jeg svedte så meget, at ingen produkter kunne blive siddende på min hud, og det fyldte og vejede en krig! Vi sendte faktisk alle produkterne hjem til Danmark et sted i Belgien for at slippe for den ekstra vægt. Så tag kun det allermest nødvendige med!

Vi endte pludselig på en kæmpe motortrafikvej, som vi måtte krydse for at komme væk fra!

Vi endte pludselig på en kæmpe motortrafikvej, som vi måtte krydse for at komme væk fra!

SIKKERHED: Din sikkerhed er vigtig. Husk naturligvis lygter, hvis I en dag bliver nødt til at køre i mørke. Husk også et helt basalt cykelsæt, hvor der er de mest almindelige ting, du får brug for, hvis cyklen punkterer, eller dine gear eller kæde går i smadder.

Og overvej at lade være med at cykle ind til de store byer. Vi var SÅ opsatte på, at vi skulle cykle HELE vejen, at vi kom ud i nogle ret farlige situationer – bl.a. en kæmpestort motortrafikvej ind til Marseille, hvor den ene store lastbil efter den anden susede forbi med 90 km/t.

Det var stort set det samme ind til alle større byer, men værst var det ind til Rom, hvor vi for en kort bemærkning kørte rundt på motorvejen! Dét føltes ikke rart, og jeg havde virkelig nogle oplevelser på turen, hvor jeg var virkelig bange for vores sikkerhed. Så vær ikke for fin til at snuppe et tog ind til byen, hvis vejene virker for store og usikre for cyklister. Jeg vil aldrig tage chancer, som vi gjorde på den tur, igen.

START TIDLIGT: Start så tidligt på dagen, som overhovedet muligt. Vi formåede nogle gange at cykle kl. 7 eller 8 om morgenen, og det betød, at vi var fremme ved vores destination ved 14-15-tiden og kunne slå vores telt op. Derefter kunne vi gå på opdagelse! Det var meget bedre end at starte sent og ankomme sent. Alt er bare hyggeligere i dagslys.

HAV EN CYKELKÆDE: Køb den største og vildeste cykelkæde, du overhovedet kan få fingre i. I resten af Europa bruger de ikke vores lille kliklås, og hvis du kun har den, så bliver din cykel stjålet på ingen tid. Det er simpelthen en invitation til tyveri, hvis du ikke har fastgjort din cykel med en kæmpe kæde.

Vi mistede vores store cykelkæde kort tid inden Rom, og det resulterede faktisk i, at min cykel desværre blev stjålet i Rom. Det var virkelig antiklimaks, og jeg var så ked af det. Så anskaf en kæmpe kæde til at fastgøre din cykel med.


 

Velorbis cykler

Jeg tror, det var alt, jeg kunne komme i tanke om at fortælle jer – og særligt dig, Kathrine – om vores cykeltur til Rom! Jeg håber, at indlægget her ikke har været alt for kedeligt!

Jeg kan kun anbefale jer at gøre os turen efter eller i det mindste dele af den. Vi er helt sikkert ikke færdig med at rejse på skøre måder! Jeg vil gerne på endnu en cykeltur (forhåbentlig en opgraderet version med hotelovernatning og lidt bedre mad), jeg vil også en dag gerne sejle rundt i længere tid, og så vil jeg gerne på en lang hike-ferie her i USA!

Vær endelig ikke bange for at stille spørgsmål til indlægget, og stil gerne andre spørgsmål, hvis I gerne vil vide mere om vores rejser. 🙂 Efter cykelturen var i Portugal i 5 uger, og så i USA, Mexico, Belize og Guatemala i 5 måneder, hvor vi rejste og arbejdede fra vores computere i mens. En fantastisk tid, som jeg altid elsker at se tilbage på.

Jeg har virkelig nydt at lave indlægget her og at tænke tilbage på vores helt fantastiske tur. Tusind tak til Kathrine for det gode spørgsmål!

/Celia

Leave a comment

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

13 Comments

  • SVAR

    Wow!!! Tusind tusind tak for dette indlaeg, det var meget meget bedre svar paa vores sporgsmaal end jeg overhovedet havde turde haabe paa!
    Hvor er det bare fedt, at du har skrevet et helt indlaeg om det, vi har lige slugt hele indlaeget her i Argentina med stor begejstring.
    Tusind tak, og hvor skriver du ogsaa godt og indbydende!

    • SVAR

      Det var virkelig så lidt, Kathrine! Jeg er SÅ glad for, at du kunne bruge min information – jeg håber så meget, at du får taget af sted til sommer, for det er virkelig en unik og fantastisk måde at rejse på.
      TAK for dine søde ord, og nyd Argentina! <3

  • SVAR

    Ej okay, et inspirerende indlæg! Jeg vil sgu også cykle til Rom engang. Var det 36.000 for jer begge eller pr. mand for hele turen? Og var det med eller uden de ting I købte inden turen? 🙂

    • SVAR

      Haha, sådan, Astrid! Du må af sted. 🙂 Det er simpelthen helt fortryllende!

      Det var 36.000 i alt for os begge to! Man kan altså leve billigt, hvis man vil. Haha. 🙂 Særligt med sådan en trangia med på slæb, tænker jeg.

      Altså det er uden de ting, vi købte inden. Jeg mener, at udgifterne var nogenlunde sådan her: Telt: 500 kr., Dobbeltliggeunderlag: 200 kr. (i Bilka!) og Soveposen var måske omkring 700-1000 kr. 😀 På turen endte vi med også at købe to rygsække, og de er med i 36.000.

      Vi købte ikke noget specielt tøj eller cykeltasker til turen, netop fordi pointen med det var, at man bare skulle kunne køre af sted, som man er. Så vi havde almindeligt tøj, almindelige tasker og sådan med. Nothing fancy! Og det gik!

      Af sted med dig! 😀 <3

      • SVAR

        > Det er godt nok billigt for 3 måneder i Europa. Jeg tror ikke min kæreste og jeg får 3 måneders ferie sammen i dette eller næste år, men måske i 2018, og det kunne jo også “bare” være to måneder. Det var i hvert fald et super godt indlæg, og cykeltur gennem Europa er kommet på min bucket list 🙂 Tak for det.

        • SVAR

          Ja, det er nemlig ok billigt! Men det var også klart vores mål! Men som du nok kan se i indlægget, så levede vi jo heller ikke MEGA godt. Altså, vi levede ret skrabet, selvom man sagtens kunne have gjort det endnu billigere. Men vi ville gerne smage den lokale mad af og til, og så måtte vi nogle få gange købe et hotelværelse. Man kan muligvis planlægge det lidt bedre og så slippe billigere. 🙂

          Alternativt kan det være en tur til Paris! Hvis man ikke kører omvejen over Berlin og Amsterdam, så tror jeg, at man kan nå Paris på to uger! Jeg håber, I vil tage af sted en dag, det er virkelig et uforglemmeligt eventyr! <3

  • SVAR

    Tak for et super inspirerende indlæg!! Jeg sidder her og bliver helt misunderlig og prøver på at finde ud af hvordan jeg kan få tre måneders fri for at lave noget lignende. Og hvor jeg skal gøre af børnene i disse tre måneder 😉 Jeg har selv boet i udlandet i næsten 10 år, men kom ’tilbage’ (ikke helt tilbage da jeg jo er svensker) i 2004. Det gik nogen år hvor jeg slet ikke gad at rejse, men jeg vil da love for, at rejselysten er kommet tilbage. Hvor ville jeg gerne lave en cykeltur noget à la den I har lavet! Fedt også alle de ting I laver før I pludselig ‘sidder fast’ i hus, børn og Volvo. Jeg tænker, at jeg nok skal komme af sted. Hver ting til sin tid…

    • SVAR

      Hej Malin! TAK for dine søde ord – jeg er glad for, at jeg kunne inspirere dig lidt. 🙂 Det lyder godt nok spændende, at du har boet i udlandet i 10 år! Hvor har du boet? 🙂 Du må snart af sted igen.
      Frankrig var et rigtig godt cykelland, og vi så rigtig mange familier af sted på cykeltur. 🙂 Man kan nok ikke komme helt så langt omkring, hvis man har børn med, men mon ikke de kan holde til mere, end man lige tror? I det sydlige Frankrig var de i gang med at udbygge cykelstinettet helt ekstremt, da vi var der! Jeg tror, at det er blevet rigtig godt, og hold op hvor var der smukt dernede! Og helt fantastiske campingpladser med rigtig mange aktiviteter for både små og store. 🙂 Bare et tip! 😀
      Åh, alt det med at “sidde fast” som du beskriver … Det er virkelig mit værste mareridt, og jeg prøver for alt i verden ikke at havne i den situation. Jeg dømmer bestemt ikke nogen, der vælger det, men det er ikke for mig, tror jeg. Det er derfor, jeg forsøger at tilpasse mit arbejde, så det ikke er bestemt af én specifik destination, og jeg vil til enhver tid gøre mit for, at jeg ikke er låst i nogen situation. Hvis det giver mening? Åh, den slags ender altid med at provokere folk, jeg håber, du kan se, det ikke er det, jeg prøver. 😀 Men det var bare det, jeg ville nævne. Hah!
      Selvfølgelig kommer I af sted! Det bliver en kæmpe oplevelse! Men virkelig – undersøg Frankrig. SÅ fortryllende.

  • SVAR

    Hej Celia,
    Fed beskrivelse – virkelig motiverende til at tage afsted 🙂
    Kunne godt tænke mig at vide om der – igennem landende i Europa – er shelterpladser på samme måde som vi kender det i Danmark.
    Jeg kunne forestille mig at det er hammervigtigt at finde nogle cykelegnede ruter – for at køre rundt på trafikerede landeveje med tonstunge lastvogne lyder lidt stressende (og farligt ) Er der GPS /kort som du kan anbefale hvor cykelruter er indtegnet ?

    • SVAR

      Hej Per
      Tak for din kommentar! Jeg er glad for, at du kunne lide indlægget, og at det inspirerede dig! 😉
      Shelterpladser ved jeg ikke om findes. Jeg kender dem heller i DK, så her må jeg være dig et svar skyldigt. Vi brugte som beskrevet campingpladser, og det fungerede super godt!
      Ja, det er nemlig rigtigt. Vi brugte Google Maps, der også kan vise cykelstier, men ellers brugte vi også en app, der hedder Open Maps, hvor folk havde tegnet cykelruter ind. Meget anvendeligt! Men der findes sikkert nogle bedre apps i dag (vi var af sted for tre år siden). 🙂

      /Celia

      • SVAR

        Tak for din update.
        Nu er jeg selvfølgelig rigtig blevet tændt på at tage afsted. I mit tilfælde bliver det formentlig en solo-tur, så der er nok nogle ting omkring den personlige sikkerhed når man ikke er to til at “forsvare hinanden”
        Når man er to, kan en passe på cykler og udstyr mens den anden lige henter vand ,sandwich eller en is på en benzinstation/købmand. Eller hvis man skal træde af på naturens vegne. Her er jeg lidt nervøs for hele tiden at skulle efterlade udstyr – det er nok ikke klassisk fedt at stå på i en støvet landsby i Nordspanien for at opdage at cykel og udstyr er stjålet mens man har hentet en cola.
        Jeg vil derfor undgå storbyer og priortere at kunne cykle i et cykelvenligt og sikkert terræn.
        Er der i øvrigt nogle ting du lige kan få øje på er vigtigt når man er alene på tur ??

        Jeg kan forstå i foretrak campingpladser – alene for comfort,toiletforhold , men også for sikkerhedens skyld.
        Hvordan sikrede i cykler og udstyr når i overnattede hos private, i parker, airbnb/hotel ?

        • SVAR

          Jeg kan godt se, hvad du mener mht. sikkerheden. Det var ofte mig, der lige smuttede i et supermarked, mens min kæreste passede på vores cykler og ting. Det ville have været besværligt, hvis jeg var alene. 🙂
          Vi var dog af og til inde for at handle sammen, og da havde vi vores ting med. Vi pakkede i løbet af turen om, så vi begge havde en rygsæk, så de kunne nemt smækkes over skuldrene. Men det var da tungt.
          Nu er jeg jo ikke ekspert overhovedet, men du kan evt. prøve at tjekke Cycling The Globe ud. Han er dansker, der, så vidt jeg har forstået, har været på solo cykeltur de sidste 6 år. Han har netop cyklet igennem Afrika. Meget inspirerende! Jeg følger ham på Instagram, men han er også på Facebook, og så har han en blog her: http://www.cyclingtheglobe.com/ Måske kan han give et bedre bud på sikkerheden, end jeg kan!
          Vi sikrede vores cykler med en stor jernkæde, som vi havde med fra Danmark. Vi trak den gennem cyklerne flere steder og låste den om en stor jernstang eller lignende, når vi efterlod dem.
          Vores ting havde vi med, når vi var på hotel. Men af og til lod vi også det mest værdiløse blive i teltet, mens vi tog på opdagelse. Vi havde dog kameraer og computere med, og dem havde vi altid på os i en mindre taske. 🙂

          Held og lykke! Det er fedt at cykle, og jeg kan kun anbefale det! 🙂

  • SVAR

    Hej Kathrine!
    Jeg har lige læst din blog, da min kæreste og jeg også planlægger en lignende tur. Super god læsning! Hvordan kom i hjem fra Rom med alle jeres ting og cykler?
    Vi vil nemlig gerne starte i Syditalien og bevæge os mod Paris, så vi er igang med at undersøge transportmuligheder med cykler.
    Dbh. Mette